Awardshows

Ja, pak dat lijstje met vooroordelen-over-mensen-met-een-afwijkende-seksuele-geaardheid er maar weer bij en voeg daaraan toe: awardshowslet. Heimelijk durf ik namelijk te beweren dat er geen grotere awardshowslet dan ik bestaat. Alhoewel het met de jaren en de drukte wat is afgezwakt, heb ik het liefst de televisie de avond van de show gereserveerd. Als het even kan zelfs het hele huis. Ik zorg dat aan de ene kant van de bank een fijn flesje wijn staat, aan de andere kant staat een asbak met een life-supply aan sigaretten – je weet immers nooit of het spannend of heel saai wordt maar hoe dan ook wordt er altijd meer gerookt dan je wil. Ergens in mijn nabijheid, lees: zover mijn arm kan strekken zonder daadwerkelijk te hoeven gaan verzitten, staat iets te eten, een glas water en nog iets te eten. Mijn laptop staat ergens opengeklapt op facebook, terwijl ik mijn telefoon op mijn schoot bewaar voor twitter. Oke, dat laatste is wat overdreven, maar als ik me ergens op moet concentreren ga ik uit een bepaalde compulsiviteit altijd interactieve dingetjes zitten refreshen, alsof ik mezelf wil doen geloven dat de wereld heus niet ineens verdwijnt als ik in gedachten verzink.

Zo ook gisteravond: Dé Oscars-uitreiking, als ik Bridget Maasland moest geloven. Ik vond een gewone uitreiking al bijzonder, maar nee, dit waren Dé Oscars. Wie haar richting Amerika had gehaald om verslag te doen, moet tevens hebben gedacht dat het grappig zou zijn als ze haar zouden opmaken alsof ze een panty over haar kop had getrokken. Zo stond ze daar, ergens tussen de groten, om vragen aan belangrijke lui te stellen. Vragen die vaak werden ingeluid met ‘Hoi, interessante maker van die interessante buitenlandse film’ en werden afgesloten met ‘Ja, toch best raar dat ik nu tussen al die interessante makers van buitenlandse films sta en dit nu kan vragen’. Ik sta nog steeds een beetje in dubio of die filmluitjes hun bambi-oogjes opzetten omdat ze het Nederlandse panty-hoofd niet vertrouwden in de buurt van al hun dure luxe, of omdat ze niets konden met ‘Hoi, maker van die ene Deense film’. Ach. Bridget. Nogmaals, wie had gedacht dat zij ooit een film had gekeken, laat staan er iets over te kunnen zeggen?

Verder wil ik hier niets zeggen over het slechte schakelen tussen de Nederlandse camera en de Amerikaanse zenders. Of dat telkens als Bridget aankondigde dat iemand ging praten, de reclame instartte. Dat zou namelijk goedkoop zijn, want de live-uitreiking was gratis te zien via Film1. Ik wil ook niets zeggen over Emma Thompson, die ik sinds Love Actually toch vereenzelvig met Joni Mitchell, en dus nu een soort god voor me is. Zij had haar goddelijkheid iets te letterlijk genomen en zag eruit alsof ze zich had opgegeven om als ornament in een Romeins fonteinsysteem te gaan staan, maar eerst nog even langs de Oscars ging. Maar Emma is Emma en dus een beetje Joni, dus ik trek alles in. En verder ook niets over de winnaars, want anders ga ik woorden gebruiken als ‘ahum, voorspelbaar’, ‘ahum, slechte keuze’ en ‘ahum, WAT had ze aan’, en dan heb ik dalijk op dat vooroordeellijstje ook ‘sarcasme’ en ‘modegevoelig’ erbij.

Anyway, de awardshow. Gedoemd een deceptie te worden, tot daar Melissa Leo de rode loper op kwam lopen. Ze had een geweldige interpretatie van een rugby’er die zijn sport-tenue had beplakt met glittertjes om zo een meer ‘meisje met banjo rijdt op regenboogeenhoorn’-gevoel te krijgen. Met de meest dubieuze blik ooit probeerde ze zielen te stelen en te verkopen aan de duivel. En dat alles in een houding die nog het meest doet denken aan dat monster in die film met die ring die de hele tijd roept dat die ring van hem is, maar daarvan ben ik de naam eventjes kwijt. Kijk maar gewoon zelf:

  1. Leave a comment

Leave a Reply

